Last Updated on november 14, 2023 by Gea Maring
We leven in een maatschappij die draait om groei en vooruitgang. Het doel lijkt wel om altijd meer te krijgen. Meer omzet, meer spullen en hopelijk leidt dat tot meer geluk.
In bedrijven en organisaties zie ik die drang naar groei. Elk kwartaal moet beter zijn dan de vorige. Hoezo vinden we het normaal dat bedrijven jarenlang verlies lijden puur om zo hard mogelijk te blijven groeien? Wat mij betreft klopt er dan iets niet.
Je ziet steeds vaker dat deze focus op (snelle) groei leidt tot faillissementen. Zo is VanMoof kopje onder gegaan en heeft daarmee de verpakkingsloze supermarkt Pieter Pot in de problemen gebracht. In beide gevallen werd er heel veel geïnvesteerd in de hoop dat dit exponentiele groei zou opleveren.
Andere vragen stellen
Als je hier verandering in wilt brengen kun je beginnen met andere vragen stellen. Waarom stellen we altijd de vraag hoeveel omzetgroei er plaats moet vinden of wat we meer gaan doen? We kunnen ook de vraag stellen: wat voor bedrijf willen we zijn? En wanneer is het genoeg?
Ik heb nog nooit een jaarplan gezien waarin stond wat het maximale omzetdoel was van dat jaar. ‘En als dat is bereikt doneren we al het extra geld dat we verdienen en mogen alle medewerkers de rest van het jaar op vakantie.’
Company of One
Paul Jarvis beschrijft in zijn boek ‘Company of One’ de beweging van mensen en bedrijven die bewust hun team of organisatie klein houden. Deze bedrijven focussen zich op ‘beter’ in plaats van ‘groter’. Ze denken goed na over wat voor hen voldoende is en organiseren zichzelf hieromheen.
De volgende fase in je bedrijf is dan niet meer geld, meer personeel of meer producten. Het kan van alles zijn. Wat dacht je van:
- Autonomie en plezier.
- Focus op klanten waar je impact maakt.
- Een beter product.
Wat is voor jou genoeg?
Uiteindelijk is het voor iedereen ook persoonlijk de vraag wat genoeg is. Wanneer heb je voldoende geld? En waar komt dan het punt dat je minder gaat werken of andere leuke dingen gaat doen?
Als ondernemer merk ik dat ik ook de neiging heb tot meer, meer, meer. Want er is altijd de onzekerheid dat het een keer minder wordt. Het gevolg? Weken achter elkaar in het weekend werken. Niet iets waar ik blij van word.
Dus ik ga het komend jaar anders doen! Ik ga een maximaal omzetdoel stellen en daarna lekker op vakantie.
Doe je mee?
We helpen organisaties, zowel in de publieke als private sector, om in beweging te komen. Wil je iets binnen jouw organisatie veranderen? We onderzoeken samen met jou wat ervoor nodig is.
