Probleemoplossend luisteren

[vc_row][vc_column width=”3/6″][dfd_info_box title=”Theresa Oost” subtitle=”” main_content=”” read_more=”box” icon_type=”custom” main_style=”style-2″ main_layout=”layout-2″ link=”url:https%3A%2F%2Fwww.pentascope.nl%2Fwie-zijn-wij%2Ftheresa-oost%2F|||” undefined=”” icon_image_id=”21638″ icon_size=”60″ border_radius=”30″ title_font_options=”tag:div” icon_bg_size=”60″ hover_border_radius=”60″ background_color=”#ffffff” hover_background_color=”#ffffff”][dfd_spacer screen_wide_spacer_size=”20″ screen_normal_resolution=”1024″ screen_tablet_resolution=”800″ screen_mobile_resolution=”480″][vc_column_text]

Ik schreef het een jaar geleden al eens. Een probleem los je zelden op met een bekende oplossing. Als er een oplossing voor een probleem moet worden gevonden, dan gaan mensen daar vaak over nadenken of over praten met anderen. Dat viel me ook op toen ik recent als ervaringsdeskundige een dialoog rondom psychosociale mantelzorgbegeleiding bij het UMC begeleidde.

De ervaring leert dat de oplossing vaak wordt gevonden in een nieuwe aanpak. Je kent vast de gevleugelde uitspraak “als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.”. Als je nieuwe resultaten wilt, zal je een nieuwe aanpak moeten proberen.

 

[/vc_column_text][dfd_spacer screen_wide_spacer_size=”20″ screen_normal_resolution=”1024″ screen_tablet_resolution=”800″ screen_mobile_resolution=”480″][vc_column_text]

Maar hoe en waar vind je die nieuwe aanpak?

Het antwoord is eigenlijk even eenvoudig als ingewikkeld: Door te Luisteren.
De meeste mensen denken en praten, maar niet iedereen luistert. Luisteren is echt een kunst en niet voor niets één van de deugden van communicatie.

Methodes om goed luisteren te trainen

Methodes als Appreciative Inquiry, Consent Plus en Open Space kunnen het luisteren naar de doelen en wensen van (individuen binnen) een organisatie ondersteunen. Ook door middel van experimenten kun je checken of je het gezegde goed gehoord en dus goed begrepen hebt. Als blijkt dat het gehoorde niet is begrepen, kun je bijsturen door de juiste vragen te stellen.

In ons boek “Implementatiekunst” benoemen we ook het belang van luisteren in de vorm van de dialoog. We kunnen allemaal spreken uit ervaring, maar kunnen we ook luisteren uit ervaring?

Je zou denken dat bij een dialoog praten het belangrijkst is, maar dat is niet het geval. Om elkaar goed te kunnen begrijpen (of ‘verstaan’) is luisteren essentieel. Het gaat hierbij niet om luisteren om te reageren en begrepen te worden, maar om luisteren om te horen en de ander te begrijpen.

Organisatie-luisteraar

Ik noem mijzelf een organisatie-luisteraar omdat ik met mijn luisterend oor en het stellen van de juiste vragen een organisatie, team of individu ondersteun in het boven tafel halen van zaken die dwarszitten, in het definiëren van problemen en het – zelf – vinden van een oplossing van problemen. En daarmee de persoonlijke en teamontwikkeling versterk en zaken in beweging zet.

Waarom is het belangrijk om goed te kunnen luisteren?

In organisaties wordt er nog erg veel bedacht en gepraat en wordt luisteren simpelweg overgeslagen. Wil je teams in organisaties goed laten presteren is luisteren echt van het grootste belang.

In zijn boek ‘Seven habits of highly effective people’ geeft Stephen Covey aan dat de volgorde bij communicatie zou moeten zijn: eerst begrijpen, dan begrepen worden.

De eenvoudigste manier van luisteren is om niets bijzonders te doen. Het aanvoelen en laten gebeuren wat er gebeurd is genoeg. Dat klinkt simpel, maar Frédéric Laloux (‘Reinventing Organizations’) probeert het te duiden. Aanvoelen gebeurt overal, altijd, maar in traditionele organisaties wordt de informatie vaak weg gefilterd.

Alleen met de signalen die de bazen van een organisatie waarnemen, wordt iets gedaan, maar vaak zijn die signalen vervormd en staan ze ver af van de werkelijkheid van de werkvloer.
Laat nieuwe initiatieven en ideeën gewoon ontstaan, en groeien zonder ze door managementlagen heen te sturen en uit te rollen. In een zelfsturende organisatie kan verandering komen van iedereen die beseft dat verandering nodig is. Dat is precies zoals de natuur al miljoenen jarenlang functioneert “, aldus Freek van Looveren in ‘De kleine Laloux’.

Eigen probleemoplossend vermogen

De bedoeling van luisteren is dus om gehoord – en gezien – worden. Zowel voor de ander als voor jezelf. En ook de latent aanwezige oplossing te kunnen horen.

Daarnaast geloof ik in de effectiviteit van het aanhoren van je eigen, hardop uitgesproken ideeën. Door middel van samenvatten en doorvragen, nodig je de ander uit om meer te vertellen. Zo wordt het verhaal duidelijk, krijgt de organisatie of het individu zelf een heldere analyse en volgt de oplossing schijnbaar als vanzelf.

Daarbij helpt het bevestigen en benoemen van overeenkomsten in het bestendigen van het vertrouwen in het eigen antwoord op de vraag.

Een goede luisteraar komt dus niet zelf met een antwoord of een advies, maar vertrouwt op het eigen vermogen (van de organisatie) om het probleem op te lossen en faciliteert dit. Vervolgens kan de organisatie of  het individu zelf – dit betekent echter niet dat dit per definitie alleen moet – verder aan de slag.

Wil je dat ik mijn oor bij jouw organisatie te luisteren leg of met een workshop teamleiders en teamleden leer luisteren? Ik hoor graag of ik iets voor je kan doen.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/6″ el_class=”sticky” col_shadow=”box_shadow_enable:disable|shadow_horizontal:0|shadow_vertical:15|shadow_blur:50|shadow_spread:0|box_shadow_color:rgba(0%2C0%2C0%2C0.35)” col_shadow_hover=”box_shadow_enable:disable|shadow_horizontal:0|shadow_vertical:15|shadow_blur:50|shadow_spread:0|box_shadow_color:rgba(0%2C0%2C0%2C0.35)”][dfd_single_image image=”22196″ img_rounded=”50″][dfd_spacer screen_wide_spacer_size=”20″ screen_normal_resolution=”1024″ screen_tablet_resolution=”800″ screen_mobile_resolution=”480″][/vc_column][/vc_row]

Deel op LinkedIn

LinkedIn

1 reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meer inspiratie