Dagelijks reizen honderdduizenden mensen met de trein door Nederland. Onder andere dankzij de NS. Daarvoor is achter de schermen heel wat inzet nodig om alle processen in goede banen te leiden. Dankzij een recent verbetertraject gaat dat nu nog soepeler. Met medewerking van Pentascope.
NS Service & Operations voerde in twee regio’s een herinrichting uit van de logistieke organisatie. Een pilot moest eventuele problemen opsporen en de ervaringen van de deelnemers aan de proef in kaart brengen. Daarna kwam pas grootschalige invoering in beeld. Zo’n aanpak vraagt om meer dan alleen een kwantitatieve onderzoeksmethode. Daarom vroeg NS ons de resultaten van de pilot te meten.
We hebben in een jaar vier metingen verricht via een online dialoog met alle betrokkenen van de pilot. Daarbij hoorden ook allerlei flankerende werkzaamheden: het begeleiden van het ontwerpteam, het faciliteren van de techniek en het rapporteren van de resultaten. Het ontwerpteam bereidde de online dialogen voor en interpreteerde en communiceerde de resultaten naar de opdrachtgever (management) en de betrokkenen zelf.
De NS kreeg door onze aanpak een meetbaar resultaat in handen over de verbeteringen die de pilot opleverde: zowel kwantitatief als kwalitatief. Duidelijk werd hoe belanghebbenden op zowel management- als werkvloerniveau over de herinrichting dachten. Maar ook welke ideeën ze hierover hadden en welke problemen en uitdagingen ze tegenkwamen. Door die reeks van heldere resultaten kon de NS de pilot optimaal evalueren en de herinrichting landelijk doorvoeren.
Wil je meer weten over wat we voor jou kunnen betekenen? Laat je emailadres en telefoonnummer achter en we bellen binnen een dag terug.